середу, 17 грудня 2014 р.

Відкритий урок української літератури в 5 класі
  Література рідного краю
«Царство  справедливості й добра.
Уроки доброти Василя Сухомлинського»
Мета: продовжувати знайомити учнів з поняттям добра і зла, формувати вміння виразного читання, роботи в групах; формувати духовно-моральні цінності; розвивати творче мислення п’ятикласників; познайомити з педагогічною і творчою діяльністю В.Сухомлинського; сприяти вихованню бажання творити добро.

Обладнання: презентація-супровід   уроку, відеопрезентація «В.Сухомлинський – вчитель, директор, людина», виставка  творів В.Сухомлинського, аудіозапис «Вальс квітів» П.Чайковського.
Тип уроку: інтерактивний

Хід уроку
І. Організація учнів на навчальну діяльність. Емоційне налаштування на урок
1 слайд («Краса осені»)
1.    Забезпечення емоційної й мотиваційної готовності до уроку.
Учитель. Доброго дня! Сідайте. Погляньте у вікно, за вікном – справжня осінь, зі своїм різнобарв‘ям. У мене в руках є декілька листочків, вони такі різні, а дивишся на них - і настрій піднімається. На ваших столах теж лежать жменьки таких осінніх листочків. Виберіть із купки один листочок, який відповідає вашому настрою. Підніміть і покажіть. Які яскраві кольори ви вибрали! Вийшла своєрідна веселка. То ж у вас гарний настрій! Прекрасно! Я маю надію, що й на уроці ви гарно будете працювати, і ми почуємо безліч ваших думок.
(Звучить мелодія вальсу П.Чайковського, на фоні музики вчитель читає поезію)
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси замало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та…
То ж, люди, на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
ІІ. Мотивація навчального процесу
1.    Повідомлення теми і завдань уроку.
2 слайд (тема уроку)
Учитель. Сьогодні на уроці літератури рідного краю я пропоную вам поговорити про добро, добре серце, добрі справи, про зло, про байдужість. А для цього ми завітаємо в царство справедливості й добра.
То ж і тема нашого уроку так і називається: «Царство справедливості й добра». Запишіть її будь ласка у свої зошити.
3 слайд (мета уроку)
-        Ми з вами спробуємо з‘ясувати. Що таке добро, якою має бути справжня людина: доброю чи злою, жорстокою чи милосердною. А допоможуть нам відповісти на наші запитання герої творів В.Сухомлинського.
2.    Об‘єднання в групи.
-        Будемо продовжувати вчитися висловлювати свої думки, працюючи в групах. Ви заздалегідь об‘єднані в 4 групи. Представники груп вийдіть і витягніть папірець із назвою своєї групи і логотип:  «Сонечко», «Усмішка», «Сердечко», «Веселка».
3.    Актуалізація  суб’єктного досвіду та опорних знань.
-        Пропоную групам заповнити таблицю «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався», яка є на кожному столі. Заповніть розділ «Знаю» і озвучте.
( діти озвучують те, що вже знають про добро і зло, про В.Сухомлинського)
ІІІ. Цілевизначення та планування
1.    Визначення цілей.
-        Діти, а що ще хочете дізнатися про добро, про В.Сухомлинського? запишіть у розділ таблиці «Хочу дізнатися» і озвучте.
(учні озвучують, доповнюючи цілями із загального переліку до теми)
2.    Технологія «Асоціативний кущ».
-        Для початку ми з‘ясуємо, що для вас є добро, з чим асоціюється? Утворіть свій асоціативний кущ.
(Обговорення. Вчитель на інтерактивній дошці записує асоціативний кущ)
4 слайд («Доброта»)
*світло, радість, щастя               * краса, щирість, чистота

ДОБРОТА
*підтримка, подяка, сонечко             *співчуття, допомога. милосердя

-        Людина приходить у світ для добра. Доброта – це один із найсвітліших виявів людської душі. Доброта виражається у нашому ставленні до людей і навколишнього світу. Що ми залишимо після себе, залежить від нас. Це можуть бути плями байдужості. Зневаги та злоби один до одного, до рідної землі. Але в наших силах залишити цілий список добрих справ.
3.    Робота з таблицею.
-        А чи потрібні нам добрі вчинки? Давайте свої аргументи занесемо у таблицю і зробимо висновки.
5 слайд (таблиця «Чи потрібні добрі вчинки?»)
Добрі вчинки не потрібні
Добрі вчинки потрібні









6 слайд абстрактний (асоціація доброти)
Вчитель.
Запам’ятай, дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить у світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто щоб не говорив,
Й не кожному зробити це вдається .
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою – це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
-        Будь завжди добрим, носи у своїй душі світле сонечко любові до всього світу, адже ти – людина!
7 слайд (портрет В.Сухомлинського)
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.    Презентація відеоальбому«В.Сухомлинський – вчитель, директор, людина»
-        Саме таким був Василь Сухомлинський – великий педагог, мудрий учитель, чудова людина. Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долонях своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика любов до всього світу. Василь Олександрович не лише навчав дітей, він прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, людяність, чуйність, патріотизм, повагу до батьків, любов до рідної землі. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори: коротенькі повчальні і дуже змістовні .
-        Ви отримали випереджувальне завдання підготувати невелику розповідь про В.Сухомлинського.
-        (розповідь 4 учнів у супроводі відеопрезентації)
2.    Опрацювання творів В.Сухомлинського.
-        З багатьма творами Василя Сухомлинського ви вже знайомі. Сьогодні нові твори, нові герої, які допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість – людина приходить у цей сонячний світ для добра.
8 слайд («Прогулянка до лісу»)
Оповідання «Прогулянка до лісу»:
-        читання вчителем тексту;
-        бесіда за текстом:
1)    Куди пішла сім'я на прогулянку?
2)    Що вони побачили в лісі?
3)    Як родина укривалася від дощу?
4)    Що можна сказати про цю сім'ю?
5)    Серед яких людей росте маленький хлопчик?
6)    Який добрий вчинок зробив Сашко?
Рухавка «У лісі»
3.    Робота в групах.
-        А зараз ви попрацюєте в групах. Кожна отримає тексти творів. Вам необхідно буде прочитати самостійно, а потім виконати наступні завдання: - скласти запитання до тексту;
                  - один учень з групи виразно читає текст вголос;
                  - група ставить складені запитання до інших груп;
                  - висловлюєте власне ставлення до героїв твору.
Група «Сонечко» - «Добре слово»
Група «Усмішка» - «Важко бути людиною»
Група «Сердечко» - «Чому голуби до Олега прилетіли»
Група «Веселка» - «У кого радість, а в кого горе»
9 слайд («Веселий каштан»)
Рухавка
Хто каштан собі знайшов?
Щойно з казки він прийшов.
У долоні всі візьміть,
Обігрійте, розітріть.
Кажуть, зло він забере.
А удачу принесе!
4.    Відеотест.
Як ви вчините, якщо …
10 слайд («Плаче дівчинка»)

1)    Плаче дівчинка:
А) скажете лагідне слово;
Б) запитаєте, чому плаче;
В) пройдете мовчки повз неї.

11 слайд («Старший хлопчик ображає молодшого»)
     2) Старший хлопчик ображає молодшого:
         А) будете спостерігати;
         Б) обороните;
         В) пройдете повз, ніби не помітили.


           12 слайд («Маленьке кошеня сидить на дереві»)
3) Маленьке кошеня сидить високо на дереві, нявчить і не може злізти:
А) пройдете повз;
Б) полізете на дерево знімати кошеня;
В) покличете на допомогу дорослих.
5. Скарбничка народної мудрості.
13 слайд (сюжет із казки)
- Поняття «добро» і «зло» знайшли відображення в усній народній творчості. Пригадайте вивчені нами казки: добро завжди перемагає зло; добрий герой завойовує щастя, багатство, а злий герой завжди покараний.
- Гра «Наповни скарбничку»
Одним із наступних домашніх завдань було дібрати прислів’я й приказки про добро. От зараз ми з вами спробуємо наповнити ними скарбничку народної мудрості, пограємо в гру «Наповни скарбничку». Від вас залежить, чи буде вона наповнена чи пуста.
(представники груп виходять і проговорюючи наповнюють скарбничку)
-        Гра «Склади прислів’я»
На столах у кожної групи конверти з розрізаними на частини прислів’ями. Кожна група швидко складає своє прислів’я і пояснює, як його розуміє.
Добре ім'я краще від багатства.
За добро добром платять.
Зла людина зліша від вовка.
У лиху годину пізнаєш вірну людину.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
Учитель. Повернімося до таблиці «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався». З‘ясуємо, що ми дізналися нового на уроці. (Відповіді учнів).
 Оцініть свою роботу самостійно. Хто, на вашу думку, заслуговує найвищого бала? Чому?

Картка «Критерії оцінювання» (у кожного учня на роздруку)
1.    Я заповняв таблицю «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався».
2.    Складав асоціативний кущ.                                        
3.    Виразно читав твір В.Сухомлинського.   
4.    Складав запитання до прочитаного тексту. 
5.    Правильно відповідав на поставлені запитання.
6.    Виконав домашнє завдання.
За кожний вид роботи – від 0 до 2 балів.                                                                  
Усього -         балів
Додаткове завдання (записати, що конкретно виконав ще)
14 слайд (домашнє завдання)
Домашнє завдання.
Обов‘язкове загальне: прочитати казку Василя Королева-Старого  «Хуха- Моховинка»
Обов‘язкове на вибір: підготувати переказ уривка казки «Хуха- Моховинка», що сподобався найбільше;
написати фанфік до оповідання В.Сухомлинського, яке опрацювали на уроці.
За бажанням:намалювати ілюстрації до казки «Хуха- Моховинка», підготувати повідомлення про автора казки В.Королева-Старого
VІ. Підсумок уроку
Учитель. Надіюся, мені вдалося сьогодні на уроці посіяти зернятка Доброти у ваших серцях. Сподіваюся, проростуть вони і розквітне квіточка.
 (15 динамічний слайд «Квітка» )  Спочатку - пуп’янок, який повільно розгорне свої пелюсточки Милосердя, Щедрості, Справедливості, Дружби, Доброти.
-        Що ж перемогло у нас на уроці? Добро чи зло? З чим в серці має жити людина, з добром чи зі злом?
-        У вас на столах лежать паперові сердечка з червоною і чорною стороною, червона – добро, а чорна -  зло. Вийдіть по черзі до дошки і прикріпіть тією стороною, якою ви вважаєте за потрібне.
-        Вийшло велике червоне серце і нехай у ньому завжди живе доброта!
Діти разом із учителем створюють коло.
Учитель.Твори добро та будь завжди привітна.
Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне.
Збагнути це тобі пораю
16 слайд (
Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.
В.О.Сухомлинський)
VІІ. Інтерактивна вправа «В колі друзів «Я дарую тобі …»»
Спалахнула свічечка
Ніжним полум’ям.
Підійди погрітися,
Кому холодно …
Ця свічка символ доброти і чистоти. Давайте зараз висловимо побажання один одному. Хай торжествують світло і доброта!

Додаток
Коментар до фотоальбому-презентації  «В.Сухомлинський»
Василь Олександрович Сухомлинський народився 28 серпня 1918 року в с. Василівка  Онуфріївського району Кіровоградської області (Херсонська губернія) в родині селянина-бідняка. Його батько працював столяром, робив музичні інструменти. Мати працювала у колгоспі, займалася домашнім господарством. У сім‘ї, крім Василя, було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварили своїх дітей і не наказували. Змалку в них виховували любов до книги. Усі діти Сухомлинських обрали професію вчителя.
Ріс Василько звичайною дитиною, з серцем чутливим і щирим, наповненим ніжністю і любов’ю до людей та навколишнього світу.
Після закінчення школи Василь Олександрович вирішив присвятити своє життя навчанню і вихованню дітей. Тому і обрав освітянську ниву.
Ось таким юнаком, у червні 1934 року, він почав навчання на факультеті мови й літератури Кременчуцького педінституту, але змушений був  залишити навчання в зв’язку з хворобою. У 1936 році В.О.Сухомлинський продовжив навчання на заочному відділі Полтавського педінституту.
Після закінчення інституту був направлений до Онуфріївської середньої школи, де працював до липня 1941 року. Плани і задуми молодого вчителя були перервані війною, він стає на захист батьківщини. Був двічі поранений, довго лікувався. Але після перемоги повернувся до школи, де пропрацював 35 років. Був учителем і директором.
А з 1948 року і до останнього подиху свого життя (1970 р.) В.Сухомлинський  - незмінний директор Павлиської середньої школи.
Дуже любили вихованці Василя Олександровича уроки мислення серед природи.
«Школа радості» - так називали діти свою середню школу.
На пришкільній ділянці ріс сад і виноградник. Вчитель любив працювати разом зі своїми учнями.
В.О.Сухомлинський тісно зв’язаний зі школярами усіх вікових груп: для них він - старший товариш, який щиро поділяє  хвилювання дитинства і юності. Поважайте учня – така перша заповідь, стверджена директором і всім викладацьким колективом Павлиської школи.
Його любили батьки і діти. Для молодших школярів він написав майже 1500 мініатюр, казок.
У 1968 році за велику наукову роботу і плідну педагогічну діяльність В.О.Сухомлинському було присвоєно високе звання Героя Соціалістичної Праці.
В.О.Сухомлинський любив повторювати: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.»





Немає коментарів:

Дописати коментар