середу, 17 грудня 2014 р.

Урок української літератури в 6 класі з теми:
«Емма Андієвська. «Казка про яян». Взаємозв'язок особистості із зовнішнім світом»
Мета: вчити учнів виразно й уважно читати казку, застосовувати елементи аналізу прозового твору, допомогти  глибше усвідомити притчовий зміст і художню цінність казки;                                                                                   розвивати навички визначати головну думку твору, ключові фрази, висловлювати свої думки про прочитане;                                                       сприяти вихованню в дітей поваги до морально-етичних цінностей, що допомагають бачити і розуміти красу та приваби світу.

Обладнання: кольорові жетони, паперові витинанки, музичний фонозапис,  учнівські ілюстрації до казки, схема «Я і навколишній світ», роздавальний матеріал (картки із завданнями),
Теорія літератури: притча, казка, головна думка.
Хід уроку
І. Організація учнів на навчальну діяльність.
Слово вчителя:
Дзвіночок уже пролунав,
                                                  Працювати час настав.
         Спілкуватись вчитись будемо.
                                                  Ми нічого не забудемо.
Діти, а тепер подивіться один на одного, візьміться за руки і подаруйте кожен свою посмішку товаришу зліва й справа. Молодці! То ж розпочинаємо урок.
- Об'єднати шестикласників у три групи (учні по черзі дістають із кошика паперові витинанки (сонечка, посмішки та «веселі чоловічки» )й таким способом об’єднуються в групи), відповідно групи будуть мати назви: «Сонечко», «Посмішка» та «Веселі чоловічки»;  діти протягом заняття будуть заробляти бали «жетонами» відповідного кольору, що означають:  червоний – 4-6 балів, жовтий – 7-9 балів, зелений – 10-12 балів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання.
1)    Бліц-опитування:
-        коли і де народилася Емма Андієвська?(19 березня 1931 р. в м. Сталінград (сучасний Донецьк));
-        коли вона емігрувала за кордон? (1943 р.);
-        в якій країні вона мешкає? (у Німеччині);
-        який її творчий доробок? (автор 15 поетичних збірок, 10 прозових книг та багатьох малярських виставок);
-        у письменниці є цикл не зовсім звичайних творів, які об’єднані спільним початком і кінцем, що це за твори? (казки-притчі);
1.    Вправа «Встав пропущені слова чи сполучення слів у речення»
Притча - …     оповідання, яке містить …  в іносказальній, … формі, що схожа на … . (невелике, повчання, алегоричній, байку);
Вона ілюструє … …, торкаючись проблем … та … . (важливу ідею, моралі, загальнолюдських законів)
Висновок: - що ми таким чином пригадали? (дали визначення притчі та наголосили на її  головних ознаках);
-        доведіть, що «Казка про яян» є притчею.
2)    Виразне читання-пошук: учні зачитують епізоди, які їм найбільше запам’яталися, виділяють ірреальні елементи, пояснюють їхню роль.
3)    Коментування учнями своїх ілюстрацій до твору: діти пояснюють, який саме епізод вони відтворили і чому?

2.    Літературний диктант: кожна група отримує по 4 запитання на знання тексту, на які повинна дати чіткі відповіді:
1)    Хто розповідав один одному казки?
2)    Чим займався хлопчик, герой «Казки про яян»?
3)    Як хлопчик потрапив до країни яян?
4)    Що будували яяни?
5)    Чому яяни не відповідають на запитання інших?
6)    Чим харчуються яяни?
7)    Чому дідусь почув хлопчика?
8)    Як можна було вийти з міста?
9)    Чому ніхто з мешканців не міг вийти за місто?
10)         Чому хлопчик вирішив подбати про старого?
11)         Що хотів хлопчик для старого?
12)         Що опинилося за плечима в хлопчика замість дідуся?

ІІІ. Мотивація навчального процесу .
1)    Слово вчителя (на фоні легкої музики).
Я пропоную вам трішечки пофантазувати.
  За помахом чарівної палички ви раптом опинилися на безлюдному острові. Ласкаво гріє сонечко, на бездонному синьому небі білі волохаті хмарки. Золотиться дрібний пісочок. Над вашою головою дбайливо розкинула віти розкішна пальма і вабить себе ароматом екзотичних плодів. Поруч виграє діамантами струменів холодне джерело. Здається, все тут є для щасливого, безтурботного життя. Але, мабуть, для кожного з вас на цьому безлюдному острові немає того, що для вас є дуже важливим, необхідним для існування. Що ж це? Скажіть, що чи кого ви б хотіли мати поруч із собою?
(Якщо учні назвали людей (рідних, друзів і т.д.), вони пояснюють, чому?)
2)    «Відкритий мікрофон»: на які роздуми наштовхнула вас хвилина-фантазія? ( аналогія  «Казки про яян»)
3)    Вправа «Продовж речення».
 Щоб жити в гармонії з людьми, варто  бути … .
ІV. Формування і вдосконалення вмінь і навичок.
1.    Робота з текстом твору (елементи аналізу)  за групами.

1-ша група.
Відшукати в казці ключові фрази, які б характеризували яян. (Кожен яянин знає тільки своє «я» і тому запитань іншої людини просто не чує …)

2-га група.
Знайти в казці-притчі і записати повчання у вигляді правил. (Будь наполегливим, шукай виходу із скрутного становища, не зневіряйся, не падай духом; прислухайся до думки інших, поважай людей, прагни їм допомогти ...)



3-тя група.
Записати всі можливі варіанти, які б виражали головну думку твору, вибрати найбільш точний. (Людина не може жити без інших людей; має поважати не лише себе, а й оточуючих; людина сильна дружбою і добротою; гуртом можна подолати всі труднощі ...)

2.    Творча робота.
Визначити, якими зв’язками людина пов’язана із зовнішнім світом, з іншими людьми (колективне створення схеми «Я і навколишній світ»).

3.    Експрес-інтерв'ю : «Якби я потрапив до країни Яян» (або «Якби мені дістався мішок із самоцвітами»).
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
1) Гра «Допоможи вчителю».
Вчитель: Готуючись до уроку, я прочитала кілька уривків із віршів, афоризмів і розгубилася: який же з них більше підходить до головної думки нашого уроку і міг би стати епіграфом до нього? Допоможіть мені вибрати потрібне, на вашу думку, висловлювання.
  

Аргументація учнями свого вибору
(діти роблять висновок, що  всі вислови  влучні і тим самим виражають головну думку твору).
VІ. Підсумок уроку.
1.Підрахунок отриманих групами протягом уроку жетонів; визначення найактивнішої ;
2.    Самооцінювання учнів з коментуванням.
VІІ. Домашнє завдання:
1)скласти кросворд за  «Казкою про Яян» ;
2) підготувати усний твір-роздум  «Що є подібного в мені до яянина?»



Немає коментарів:

Дописати коментар